14.10.2008

Facebook/Wiki/Podcasting/Musikk (6-8,10)

Har som snarest vært gjennom de fire nevnte tingene.

1. Facebook - Har hatt profil her en stund. Måtte registrere meg da det gikk rykter om at pikante bilder fra det glade 80-tall lå tilgjengelig til skrekk og advarsel:). Bortsett fra dette så synes jeg egentlig at tjenester som Facebook egentlig er ganske kjedelig. trur neppe jeg kommer til å bruke særlig mye tid på det.

2. Wiki - Har vært som snarest inne og lagt inn en film jeg har sett. Fylkesbiblioteket har i en tid nå vurdert å lage en lokalhistorisk wiki, men foreløpig har det blitt med tanken pga mangel på ressurser. Dette kan sikkert bli både morsomt og nyttig hvir vi noen gang kommer i gang med det.

3. Podcasting - Jeg har i en tid benyttet Google leser til å høre på nrk's radioprogrammer, bl.a herreavdelingen. Morsomt. I fremtiden kanskje det blir aktuelt å gjøre opptak av foredrag etc som vi arrangerer, og gjøre disse tilgjengelig som podcasts fra våre hjemmesider. Kanskje smakebiter fra bøker kunne være noe å presentere på denne måten????

4. Musikk - Har registrert meg på last.fm. Prøvde å laste ned programvare til egen maskin, men ble stoppet av rettigheter på maskinen når jeg skulle installere. Valgte derfor å kun bruke tjenesten på nett. Søkte opp en favorittartist i søkefelt øverst til høyre på min "hjemmeside" på last.fm, og fikk opp en eksisterende "radiokanal" med artisten (og lignende). Kopierte deretter adressen i adressefeltet og la den inn som lenke på bloggen min.

Dette er jo en glimrende tjeneste hvis man leter etter nye artister etc. basert på hva man allerede liker. Blir nok å benytte denne en del etter hvert.

1 kommentar:

Anita Steigre sa...

Ja til alt!

Podcasting av foredrag via hjemmesidene er helt klart en del av fremtiden. Forhåpentligvis ikke så fjern heller ;-)

Drømmer også om irl-sendinger av foredrag/seminarer, og så kan folk som ikke er fysisk tilstede være tilstede via video (vod-pod?), og ha muligheten til å chatte inn spørsmål underveis.. det er tøfft B-)